A discussion of the Bris Milah as an essential prerequisite for proper understanding of Torah.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Reb Akiva Eiger, in his Tshuvos (42) discusses the right of a grandfather to make the Bracha over a bris when the father is not there. He says the following:
הלבוש (סימן רס"ה)כתב דיש מתמיהים למה יברך האב להכניסו, הא המוהל הוא שלוחו, ושלוחו של אדם כמותו, וכיון שהמוהל מברך על המילה מה צורך לאב לברך להכניסו, הרי המילה היא בריתו של אברהם אבינו, ויש מפרשים דברכת להכניסו אינה על המילה רק האב משבח ומברך לד' שמיום ההוא והלאה מוטל עליו עוד מצות אחרות הנגררות אחר המילה, והם שמצוה לפדותו אם הוא בכור וללמדו תורה ולהשיאו אשה, עין שם... מצינו במתניתין סוף פרק ג' דנדרים גדולה מילה שאלמלא היא לא ברא הקב"ה עולמו, שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי. ואמרינן שם (דף ל"ב) גדולה תורה שאלמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר אם לא בריתי, משמע דאם לא בריתי קאי אתרוויהו על מילה ועל התורה... ויותר נראה דבאמת מילה ותורה שייכים להדדי, וכמ"ש בעוללות אפרים (מאמר שצ"ב) שמילה חיצונית היא סיבה למילה פנימית מערלת לב, כשימול ערלת לבבו אז יהיו חדרי לבו פתוחים להבין ולהשכיל
The Bracha of "Le'hachniso" is not only on the Mitzva of Milah itself, but an expression of gratitude for the other mitzvos that follw the Bris, such as...to teach him Torah and to find him a spouse. The Gemara in Nedarim says that the words "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי", if not for my Bris, I would not have emplaced the laws of Heaven and Earth, seem to refer equally to Torah and to Bris Milah. We find in the עוללות אפרים (written by the author of the Kli Yakar, but not very popular because it's not written with the clarity he developed for the Kli Yakar) that the external Milah is the cause for the spiritual Milah of the heart, which opens the heart and enables it to absorb and understand the wisdom of the Torah.
So I always wondered, are there any other proofs of the association of Bris Milah and Limud Hatorah? Of course, there's Birkas Hamazon, where it says "על בריתך שחתמת בבשרנו ועל תורתך שלמדתנו", but that does not prove any causal relationship. But I do have several good, strong ra'ayos, as follows.
1. The Tanchuma in Mishpatim (5), which goes like this.
ואלה המשפטים. זה שאמר הכתוב, מגיד דבריו ליעקב וגו', לא עשה כן וגו'. אונקלוס) הגר בן אחותו של אדריאנוס, היה מבקש להתגייר והיה מתירא מן אדריאנוס דודו. אמר לו, אני מבקש לעשות סחורה. אמר לו, שמא אתה חסר כסף וזהב, הרי אוצרותי לפניך. אמר לו, אני מבקש לעשות סחורה לצאת לחוץ לידע דעת הבריות, ואני מבקש לימלך בך היאך לעשות. אמר לו, כל פרקמטיא שאתה רואה שפלה ונתונה בארץ, לך עסוק בה, שסופה להתעלות ואת משתכר. בא לו לארץ ישראל ולמד תורה. לאחר זמן מצאוהו רבי אליעזר ורבי יהושע, ראוהו פניו משתנות. אמרו זה לזה, עקילס לומד תורה. כיון שבא אצלם, התחיל לשאול להם שאלות הרבה, והן משיבין אותו. עלה אצל אדריאנוס דודו. אמר לו, ולמה פניך משתנות. סבור אני שהפסידה פרקמטיא שלך או שמא הצר לך אדם. אמר לו, לאו. אמר לו, אתה קרוב לי ואדם מצר לי. אמר לו, ולמה פניך משתנות. אמר לו, שלמדתי תורה, ולא עוד אלא שמלתי את עצמי. אמר לו, ומי אמר לך כך. אמר לו, בך נמלכתי. אמר לו, אימתי. אמר לו, בשעה שאמרתי לך מבקש אני לעשות סחורה, ואמרת לי, כל פרקמטיא שאתה רואה שפלה ונתונה בארץ, לך ועסוק בה, שסופה להתעלות. חזרתי על כל האומות ולא ראיתי אומה שפלה נתונה בארץ כישראל, וסופה להתעלות. שכן אמר ישעיה, כה אמר ה' גואל ישראל קדושו, לבזה נפש למתעב גוי לעבד מושלים מלכים יראו וקמו שרים וישתחוו למען ה' אשר נאמן קדוש ישראל ויבחרך. אמר ליה סקנדרוס שלו, עתידין אלו שאמרת, שיהו מלכים עומדים מפניהם, שנאמר, מלכים יראו וקמו. הכהו אנדריאנוס על לחיו, אמר ליה, יש נותנין רטיה אלא על גב המכה. עכשיו אם רואין גילורר אחד אין עומדין מלפניו, שהיית אומר שהמלכים רואין אותם ועומדין בפניהם. אמר ליה סקנדרוס, אם כן מה תעשה, טמנהו, הואיל ונתגייר הרגהו. אמר ליה, עקילס בן אחותי עד שהוא במעי אמו היה ראוי להתגייר. מה עשה סקנדרוס שלו. עלה לגג ונפל ומת, ורוח הקודש צווחת, כן יאבדו כל אויביך ה'. אמר ליה אנדריאנוס, הרי מת סקנדרוס, אין אתה אומר לי על מה עשית הדבר הזה. אמר ליה, שבקשתי ללמוד תורה. אמר לו, היה לך ללמוד תורה ולא לימול. אמר לו עקילס, נתת לאסטרטלירוס אנונה אלא אם כן נטל זינו שלו. כך, לעולם אם אין אדם נימול, אינו יכול ללמוד תורה, שנאמר, מגיד דבריו ליעקב (תהל' קמז יט), למי שהוא מל כיעקב. לא עשה כן לכל גוי, משום שהם ערלים. חקיו, זו תורה.
Akilas' uncle, Hadrian, was shocked that he had been circumcised. Akilas told him that he did so because he wanted to learn Torah. His uncle said, you could have learned without making a bris. Akilas answered that it is impossible to learn Torah without having a Bris Milah. (I believe the Gaon says that Akilas=Onkelos.)
2. The connection to this week's parsha is that our parsha contains וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן . The Gemara in Shabbos 116 says that this little piece, separated as it is with the two upside-down nunns, is viewed as a separate book of the Torah. We derive from this (OC 334:12 and Mishna Berura SK 36) that in certain cases of fire on Shabbos, one may save a sefer Torah if it has 85 letters that are intact, even if they are scattered in many words. The source for the number 85 is that the smallest "book" of Torah, Vayhi Binso'ah, is 85 letters. The gematria of the word Milah is, of course, 85. This is another excellent flag that highlights the association of Bris Milah and Limud Hatorah. The kedusha of Bris Milah is a Machshir that enables a child to become a Sefer Torah. I'm sure I am not the first to note this association, but I am not aware of who else has said this, because I'm not a gematria man. Minor point: if you are a gematria man, then run with the idea of Metzitza b'peh. Peh, פה, the locus of limud hatorah, connected with the bris milah. Not my department, but for those of you that like this sort of thing, here it is.
3. The Yerushalmi in Sotah about Elisha ben Avuya. The Yerushalmi says that the great Talmidei Chachamim of Yerushalayim had gathered for Avuya's son's bris, and as they talked in learning, it appeared that a great fire burned around them. Avuya was frightened and asked, have you come to burn down my house? They answered no, we were just talking Divrei Torah, and the words were happy as at the time they were given at Har Sinai, and so the fire of Mattan Torah appeared. Nothing to be afraid of, it's just limud hatorah the way it should be. Avuya was so amazed that he determined to dedicate his son to Torah scholarship. This was, apparently, an inappropriate reason to learn Torah, and this self interest expressed itself as a flaw in the child's learning, and since he was such a great and powerful intellect, what might otherwise have been a minor blemish became monstrous and resulted in Elisha ben Avuya becoming an Apikorus.
The point of the Yerushalmi is that the time of the Bris Milah is the moment that the parameters of the child's potential growth in Torah are set, when the range of trajectories is enabled. In the case of Acheir's great potential, this self-interest at the so very important moment of the Bris Milah הבאיש הביע את שמן הרוקח, and he became an apikorus.
4. The Targum Yonasan, as explained by Rav Schwab in his Sefer on Chumash. The Targum Yonasan says that they used to say ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה, Yesimcha, at a bris. Rav Schwab explained that the word Milah is related to mahul, blended. So Bris Milah alludes to the idea that Ruchnius and Gashmiyus are not immutably opposed. On the contrary, kedusha and chulin can work together in a synergistic, mutually beneficial relationship. We mention Efraim and Menashe because Efraim learned while receiving monetary support from Menashe; the work that Menashe did with the kavana of supporting Efraim was as spiritual as Efraim's Torah. One might associate this idea with something the Lubavitcher Rebbe constantly says from the Baal Hatnya: that the great chiddush of Mattan Torah was that previously, kedusha and gashsmiyus were incompatible and antagonistic. With Mattan Torah, gashmiyus itself could become infused with kedusha through limud hatorah and kiyum mitzvos. If so, we might say that the Bris Milah, the Bris that allows Mehila/mixing, is what enables our limud hatorah to affect our physical being
No comments:
Post a Comment