The story of Yehuda's fall from leadership and the description of what he thought was a furtive and shameful contact with an anonymous woman, was placed next to the story of Yosef's descent to Mitzrayim so that we should realize that there is a fundamental similarity between the two ירידות, the two "falls."
Medrash Rabba here in 86:2:
The words הורד and וירד, "descended," as used by Yosef (and by Yehuda, according to the סמיכות of the first Medrash,) are related to the word רודה, "dominate."
The words הורד and וירד, "descended," as used by Yosef (and by Yehuda, according to the סמיכות of the first Medrash,) are related to the word רודה, "dominate."
ויוסף הורד מצרימה ויוסף הוא השליט ויוסף הורד מצרימה שלט בהון המד"א (שם) וירד מים עד ים כבש בהון המד"א (מלכים א ה) כי הוא רודה בכל עבר הנהר נסחין נחת עליהון המד"א (שופטים יד) וירדהו אל כפיו
The subtext of Chazal's message is very clear. What appeared to be a precipitous debasement, a fall to slavery and disgrace, resulted in the diametric opposite, a meteoric rise to fantastic glory. Specifically during what he experienced as disgrace and abject shame, Yehuda began the shalsheles of yuchsin to Dovid Hamelech and Mashiach, and specifically through what appeared initially to be a descent to death or slavery did Yosef become the ruler of Mitzrayim who saved his own family and all of Egypt.
Sometimes, when we try to do something pure and good, it all turns to dust, and our effort is wasted. That's how Reuven must have felt after he convinced his brothers not to kill Yosef, but instead to put him into a pit for the moment. He then came back and found that Yosef had been sold- and from all appearances, would either be killed or suffer a fate of depravity and misery. But the Torah says that he did save his brother- וישמע ראובן, ויצילהו מידם. It was his effort that not only saved Yosef from being killed, but saved countless other lives as well. Even when his efforts appeared to have made Yosef's fate even worse, we are shown that Hashem ensured that Reuven was indeed the source of Yosef's hatzala.
Sometimes, when we try to do something pure and good, it all turns to dust, and our effort is wasted. That's how Reuven must have felt after he convinced his brothers not to kill Yosef, but instead to put him into a pit for the moment. He then came back and found that Yosef had been sold- and from all appearances, would either be killed or suffer a fate of depravity and misery. But the Torah says that he did save his brother- וישמע ראובן, ויצילהו מידם. It was his effort that not only saved Yosef from being killed, but saved countless other lives as well. Even when his efforts appeared to have made Yosef's fate even worse, we are shown that Hashem ensured that Reuven was indeed the source of Yosef's hatzala.
במזמור שיר ליום השבת יש קי״ב תיבות, ובן קי״ב פסוקים בפרשת וישב יעקב, ובן במזמור שירו לה׳ כל הארץ, וכן בראשי המטות. וכן בי״א מזמורי משה, ובן קי׳׳ב מן וימת משה עד סופו, וכן קי״ב אלפיץ ות״ל עולה ההלל כלו, קי׳׳ב מזמורים עד תפלה למשה איש האלהים וגו׳.
The number of Pesukim in our Parsha is 112, the same as the number of words in Tehillim 92, Mizmor Shir L'Yom Hashabbos. We have to wonder, why would I care about this apparently trivial coincidence?
The Mizmor in 92 says
מזמור שיר ליום השבת.
טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון.
להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות
טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון.
להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות
עלי עשור ועלי נבל עלי היגיון בכינור.
כי שמחתני יהוה בפעלך במעשי ידיך ארנן.
מה גדלו מעשיך ה' מאוד עמקו מחשבותיך.
איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת.
בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון להשמדם עדי עד.
g'ואתה מרום לעולם ה.
כי הנה אויביך ה' כי הנה אויביך יאבדו:
יתפרדו כל פועלי און.
ותרם כראם קרני בלותי בשמן רענן.
ותבט עיני בשוריי:
בקמים עליי מרעים תשמענה אוזניי.
צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה.
שתולים בבית ה' בחצרות אלהינו יפריחו.
עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו.
להגיד כי ישר ה' צורי ולא עוולתה בו.
כי שמחתני יהוה בפעלך במעשי ידיך ארנן.
מה גדלו מעשיך ה' מאוד עמקו מחשבותיך.
איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת.
בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי אוון להשמדם עדי עד.
g'ואתה מרום לעולם ה.
כי הנה אויביך ה' כי הנה אויביך יאבדו:
יתפרדו כל פועלי און.
ותרם כראם קרני בלותי בשמן רענן.
ותבט עיני בשוריי:
בקמים עליי מרעים תשמענה אוזניי.
צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה.
שתולים בבית ה' בחצרות אלהינו יפריחו.
עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו.
להגיד כי ישר ה' צורי ולא עוולתה בו.
Now that we have seen the Medrashim, and the chapter of Tehillim is in front of you, the explanation should be obvious. איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת A boor will not know, a fool will not understand. Down here on Earth, it appears that the wicked flourish and the righteous suffer, that our sincere efforts to do good accomplish nothing positive.. But Hashem, with His justice and mercy, controls the world, and appearances are deceptive. Our lives follow a path that is subtle to the point of invisibility. What to all appearances seems like a disaster might turn out to be the first step of a great yeshua. Mizmor Shir Le'Yom HaShabbos is the perfect meditation on Parshas Vayeishev.
Yasher kochachem to HaRav Matisyahu Solomon (Lakewood), HaRav Chaim Dov Keller (Chicago), Rav Chaim Brown (Five Towns), and LHBChL'Ch the Sfas Emes (Ger).
No comments:
Post a Comment